Wat is een headhunter?
Waar een uitzendbureau zoekt naar geschikte medewerkers voor algemene functies, is een headhunter op zoek naar mensen met speciale vaardigheden en/of een specifieke positie. Vaak gaat het dan om mensen met veel ervaring en om posities waar moeilijk werknemers voor te vinden zijn. Het salaris van een headhunter bestaat vaak uit het salaris van de “weggesnoepte” topman/vrouw. Een headhunter kan op eigen houtje bij een organisatie werken en fungeren als onafhankelijk contact tussen hun klant en de kandidaten die zij werven voor een positie bij die klant. De meeste headhunters specialiseren zich óf in vaste en fulltimecontracten óf in tijdelijke contracten. Soms is een headhunter gespecialiseerd in beide.
Verschillende takken
De headhunters die zich specialiseren in tijdelijke contracten, splitsen hun werkzaamheden in twee groepen. Eén groep concentreert zich op het verkrijgen van orders en de andere groep concentreert zich op het werven van kandidaten. De meeste headhunters die zich in tijdelijke contracten specialiseren krijgen een basissalaris, maar ontvangen een commissie of een bonus die gekoppeld is aan het aantal plaatsingen die ze maken. Headhunters die zich specialiseren in fulltime contracten doen eigenlijk hetzelfde als degenen die gespecialiseerd zijn in tijdelijke contracten. Fulltime contracten-specialisten worden vaker headhunter genoemd. Het verschil tussen de eerste en de tweede groep wervers (recruiters en headhunters dus) is dat headhunters meer gespecialiseerd zijn en meer marktkennis en een groter netwerk hebben. Waar recruiters een advertentie plaatsen voor een vacature en geen idee hebben met wie ze te maken hebben, heeft een headhunter altijd kennis over het arbeidsverleden, de scholing, de hobby’s etc. van de kandidaat.
De kosten van een headhunter
De afgelopen jaren zijn de kosten van een headhunter steeds meer geworden. Dit neemt niet weg dat het nog steeds niet altijd even duur hoeft te zijn. Een recruiter wordt doorgaans ingezet als een bedrijf een positie open heeft en er weinig tot geen aanbod te vinden is op de openbare markt. Aangezien er dus veel moeite in moet worden gestoken zit hier ook een prijskaartje aan vast. Bij een goede headhunter betaal je soms tot wel 30% fee. Maar dan weet je wel dat je een goede kandidaat weet te krijgen die jouw bedrijf verder gaat helpen.